به گزارش جام کوردی، روز ملی صنعت و معدن فرصتی است تا علاوه بر تجلیل از نمایندگان برگزیده صنعتی و تولیدکنندگان موفق داخلی، به جایگاه این بخش بهعنوان مهمترین موتور محرک اقتصاد کشور توجه ویژهای شود.
در همین راستا، شرکت مارپیچ باختر که در زمینه تولید قطعات و مجموعههای خودرویی فعالیت میکند، توانسته با تلاشهای بیوقفه و نوآوریهای مستمر جایگاه ویژهای در صنعت قطعهسازی کشور به دست آورد.
از همین رو در آیین تجلیل از صنعتگران نمونه با حضور رئیسجمهوری، وزیر صمت و جمعی از مدیران عالیرتبه، مارپیچ باختر بهعنوان یکی از شرکتهای برتر در بخش صنایع قطعات خودرو معرفی و از مدیرعامل آن با اهدای تندیس زرین و لوح تقدیر شد.
این انتخاب نشاندهنده اهمیت و نقش متمایز این مجموعه در زنجیره تأمین صنعت خودرو و تلاشهای موفق آن در عرصه تولید است.
سابقه و ظرفیتهای تولیدی
شرکت مارپیچ باختر با بیش از ۳۶ سال سابقه، بهرهگیری از دانش روز، تکنولوژیهای نوین و تجهیزات مدرن آزمایشگاهی، امروز به یکی از مجموعههای معتبر کشور تبدیل شده است.
این شرکت تاکنون زمینه اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر را فراهم کرده و با اجرای طرحهای توسعهای در سال جاری و آینده، جهش چشمگیری در بخش اشتغالزایی خواهد داشت.
مارپیچ باختر دارای سه سایت تولیدی در کرمانشاه و تهران است. کارخانه مادر در کرمانشاه با هشت سالن تولیدی، صفر تا صد مجموعههایی چون جعبه فرمان، سیبک و مفصل فرمان و سیستم موجگیر خودرو را تولید میکند. در تهران نیز دفتر مرکزی و یک خط مونتاژ مجموعه جعبه فرمان خودرو فعال است.
روایت بنیانگذار
"مراد مومیوند" بنیانگذار شرکت، با اشاره به تاریخچه فعالیتهای صنعتی خود به جام کوردی گفت: «استارت اولیه کار در سال ۱۳۶۸ زده شد. آن زمان سالن ما ١٠٠٠ متری بود، اما امروز به سالن ۷۰۰۰ متری رسیدهایم. صفر تا صد تولید را خودمان انجام میدهیم و واردکننده نیستیم. سال گذشته نیز میزان تولید ما به ۱۰ میلیون قطعه رسید.»
او علت انتخاب مارپیچ باختر بهعنوان صنعتگر نمونه را کیفیت مطلوب و قیمت مناسب دانست و افزود: «پیشتر نیز در سالهای ١٣٩٨ و ١٤٠٠ بهعنوان واحد نمونه كشورى معرفی شده بودیم.»
افتخارات و مشتریان
وی تصریح کرد: «مارپیچ باختر با توسعه محصولات جدید، بهبود فرآیندهای تولید و عقد قراردادهای تازه با خودروسازان، توانست در سال ۱۴۰۳ عملکرد درخشانی داشته باشد و زمینهساز افتخارآفرینی در سطح کشور شود.»
به گفته مومیوند، مشتریان اصلی این شرکت، گروه خودروسازى سایپا و ایرانخودرو و همچنین بازار لوازم یدکی هستند.
وی افزود: «در این مجموعه علاوه بر تولیدات قبلی، قطعاتی ویژه خودروهای شاهین، تارا و دنا پلاس نیز تولید میشود. همچنین پروژه داخلیسازی مجموعه جعبه فرمان برقی خودرو که پیشتر بهطور کامل وارداتی بود، آغاز شده و تاکنون به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. طبق برنامهریزیها، این میزان تا اواسط سال ۱۴۰۵ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید و کاملا خودکفا خواهیم شد.»
توسعه و اشتغال آینده
یکی از برنامههای مهم این شرکت، راهاندازی سایت سوم در شهرک صنعتی فرامان با نام «آرکا تجارت آتیه» است.
درحال حاضر بخشی از محصولات جدید در سال جاری در این سایت تولید و به خودروسازان عرضه شده است و تاپايان سال جارى خطوط مونتاژى جديد نيز راه اندازى خواهدشد.
مومیوند در این باره گفت: «با راهاندازی خطوط جديد، زمینه اشتغال برای ١٠٠ نفر دیگر فراهم میشود.»
بومیسازی و مقابله با تحریمها
این شرکت توانسته با مهندسی معکوس، چند پروژه بومیسازی قطعات خودرویی را با موفقیت اجرا و به تولید انبوه برساند.
بنیانگذار مارپیچ باختر، با اشاره به اهمیت این موضوع تأکید کرد: «این مجموعه متعلق به شخص نیست بلکه از آنِ مردم ایران و جوانان خلاق این سرزمین است. همواره به توان جوانان ایمان داشتهایم و معتقدیم میتوانیم در تولید به خودکفایی کامل برسیم و بینیاز از واردات باشیم.»
چالشها و مطالبهها
با وجود این موفقیتها، مومیوند از مشکلات صنعتگران هم سخن گفت و یادآور شد: «کوچکترین مشکل ما قطعی برق است که ما را مجبور به خرید ژنراتور کرد تا قراردادها عقب نیفتد و نیروها بیکار نشوند. این نوع رفتارها و ناترازى انرژى شایسته صنعتگران نیست و انتظار داریم مسئولان به جای وعده، در عمل از صنعتگران حمایت کنند.»
وی همچنین درباره بازار عراق و صادرات به این کشور گفت: «با وجود نزدیکی به عراق، به دلیل نبود تعرفههای گمرکی و اشباع بازار عراق با محصولات ارزانقیمت چینی، فرصتی برای صادرات گسترده ما وجود ندارد؛ هرچند بخشی از قطعات این شرکت از طریق سایپا یدک در بازار عراق عرضه میشود.»
نقش مدیران جوان
بنیانگذار مارپیچ باختر در پایان موفقیتهای اخیر شرکت را مرهون زحمات مديران جوان ، و تلاش شبانهروزی متخصصان و کارگران دانست و گفت: «ما امروز بیش از هر زمان دیگری به آینده امیدواریم و مسیر توسعه و افتخارآفرینی را ادامه خواهیم داد.»
گفتگو از لیلا سعدوندی