به گزارش جام کوردی، مسئله بازگشت مردم سومار و نفتشهر سالهاست که به یک مطالبهی بیپاسخ تبدیل شده است.
زخم کهنه بیآبی؛ مانع اصلی در مسیر بازسازی سومار و نفتشهر
در سالهای گذشته اعتبارات مختلفی برای ایجاد زیرساختهای لازم در این شهرها اختصاص یافت، اما مهمترین مانع همچنان پابرجاست: نبود آب آشامیدنی پایدار!
در همین زمینه مهندس طهماسب نجفی، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه، اعلام کرده است: «تأمین آب شرب پایدار برای شهر سومار و روستاهای مرزنشین یکی از اولویتهای اصلی استان است و از محل مسئولیتهای اجتماعی نفت، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان در سفر شهید آیتاله رئیسی به استان برای این منظور مصوب شد.»
وی افزود که شرکت آب منطقهای میتواند با استفاده از این منابع اعتباری روند آبرسانی به این مناطق را شتاب دهد.
زیرساختها و انگیزههای تازه برای زندگی دوباره در مرز
علاوه بر کمبود آب، مشکلات دیگری همچون نبود راه دسترسی مناسب، خطر مینهای باقیمانده از جنگ و ضعف زیرساختهای شهری نیز مانع بازگشت گسترده مردم شده است.
با این حال، در سالهای اخیر تردد دوباره زائران از مرز خسروی، کشف میدان نفتی جدید، آغاز احداث پالایشگاه و رونق بازارچه مرزی سومار انگیزه بازگشت به این مناطق را افزایش داده است.
بیتردید با رفع مشکل آب آشامیدنی، این انگیزه دوچندان خواهد شد.
سومار شهری آماده برای بازگشت مردم
رضا جمشیدی، شهردار سومار، در گفتوگو با جام کوردی گفت: «شهر سومار اکنون دارای وضعیت عادی و معمولی همچون سایر شهرهاست. ادارات مختلف فعال هستند و منازل مسکونی اهالی نیز پابرجاست. شهرداری آمادگی دارد امکانات بیشتری در اختیار مردم قرار دهد تا بازگشت اهالی تسهیل شود.»
وی افزود: «در حال حاضر جمعیت شهر کمتر از ظرفیت واقعی آن است، اما با رونق بازارچه و پایانه مرزی سومار، توسعه کشاورزی و بهبود مسیر دسترسی، انتظار میرود مردم انگیزه بیشتری برای بازگشت پیدا کنند.»
از سوی دیگر، احمد حسنبیگی از اهالی سومار، نبود آب آشامیدنی را بزرگترین مشکل مردم دانست و گفت: «حتی ادارات دولتی نیز از طریق تانکر آب آشامیدنی و غیرآشامیدنی خود را تأمین میکنند.»
وی با اشاره به احداث سد شرفشاه اظهار کرد: «امیدواریها برای حل مشکل آب افزایش یافته و مسئولان وعده دادهاند که تا پایان سال جاری این مشکل برطرف شود.»
در نشست کارگروه ویژه مرز تأکید شد که طرح جامع توسعه سومار توسط ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای تهیه و اجرا شود و دستگاههای مرتبط از جمله گمرک و سایر نهادها با انجام تکالیف قانونی خود روند راهاندازی کامل این مرز را تسریع کنند.
همچنین مقرر شد طرح هادی مناطق مرزی سومار، خسروی و نفتشهر توسط بنیاد مسکن تهیه شود تا زمینه بازگشت اهالی این مناطق فراهم گردد؛ مصوباتی که تحقق آن میتواند نقش مهمی در رونق این شهرهای مرزی ایفا کند.
رونق پایانه مرزی سومار که میزان تردد کامیونها و حجم صادرات کالا از آن در سالهای اخیر چند برابر شده، عامل مهمی در احیای اقتصادی این منطقه است.
سومار که روزگاری بیش از ۷ هزار نفر جمعیت داشت و از شهرهای قدیمی استان بهشمار میرفت، اکنون در آستانهی بازگشت به جایگاه گذشته خود قرار گرفته است.
پیش بینی صادرات یک میلیارد دلاری
به گفته مسئولان اقتصادی استان، در صورت رفع موانع موجود، میزان صادرات از مرز سومار میتواند به بیش از یک میلیارد دلار برسد.
جادهای که نقش کلیدی دارد
در همین راستا احداث جاده زلهزرد به سومار نیز از پروژههای کلیدی در حال اجراست.
دکتر حبیبی استاندار کرمانشاه درباره این طرح گفت: «با احداث جاده جدید گیلانغرب-سومار به طول ۵۷ کیلومتر، این مسیر به سطح یک جاده اصلی ارتقا مییابد و زمینه ترانزیت بهتر کالا فراهم خواهد شد.»
مهندس نجفی معاون عمرانی استاندار نیز افزود: «جاده زلهزرد-سومار یکی از پروژههای بسیار مهم و اولویتدار استان است که در صورت تکمیل، تحول چشمگیری در توسعه گیلانغرب ایجاد میکند.»
مرز سومار در سال ۱۴۰۳ با ۸۷۰ میلیون و ۹۳۲ هزار دلار صادرات کالا پس از پرویزخان و خسروی، جایگاه سوم را در میان مرزهای استان کسب کرد.
با این حال بخش زیادی از ترانزیت کالا همچنان از طریق جاده زرنه ایلام انجام میشود که تأثیر محدودی بر اقتصاد گیلانغرب دارد.
نفتخیز بودن سومار و نفتشهر نیز از دیگر ظرفیتهای مهم این منطقه است.
پیش از جنگ تحمیلی، نفتشهر یکی از مهمترین مناطق نفتی کشور بود که با آغاز جنگ و اشغال آن توسط عراق، رونق خود را از دست داد.
اکنون با آغاز عملیات اجرایی دو میدان نفتی سامان و دلاوران، به گفتهی استاندار کرمانشاه، امید میرود رونق و پیشرفت دوباره به سومار و نفتشهر بازگردد و زمینهی بازگشت مردم نیز فراهم شود.
مردم سومار و نفتشهر امیدوارند که سخنان استاندار در کارگروه ویژه مرز و مصوبات آن، سرآغاز تحولی بزرگ در توسعه زیرساختها، رفع مشکلات اساسی و بازگشت دوباره زندگی به این مناطق مرزی باشد.
کد: ۱۴۰۴/۱۰۵